Strandskator på Haparanda Sandskär 14 – 21/9-2019

Tänkte skriva några rader om veckan som varit 🙂

Fredag den 20 september går tåget från Stockholms central mot äventyr i norr. Äntligen är det dags att åka till Haparanda Sandskär vilket har varit en dröm i många år! Tidigt på lördag morgon går jag av tåget i Boden där Gunborg Stenvall hämtar mig. Vi åker hem till henne och Janne och fikar och äter och Janne tar med mig på en långpromenad i skogarna i omgivningen och sen handlar jag och Gunborg inför veckan. Promenaden blev förresten en bra start fågelmässigt på resan med bland annat järpe och nötkråkor.

Janne skjutsade oss sen till Börjelslandet där Kerstin Eriksson tog oss vidare mot Staffans, utanför Sangis. Rune körde oss ut med båt, en resa som tog ca 45-50 minuter. Väl på plats avlöste vi de som varit där innan oss. Första dagen installerade vi oss snabbt i den fina stugan och sen gick vi ut och Gunborg visade oss en del av ön. Mycket fågel i farten hela tiden.

Dagen efter började vi med ringmärkning, en blåsig dag som gjorde att vi inte kunde öppna så många nät. Roligaste arten för dagen blev en videsparv som var extra spännande studera på nära håll.

Videsparv

Dagarna varvades sen med ringmärkning och utforskning av ön. På onsdagen kom även Sarah Stenvall med sin dotter Molly till ön. Ön var otroligt vacker med många olika typer av natur. Långa sandstränder, gammal aspskog, gammal tallskog, hedar som nästan förde tankarna åt allvaret på Öland med mera. Vissa dagar var mer hektiska vid näten än andra. Högsta dagsnotering med nätfångster blev 91 fåglar. Vi såg sammanlagt 75 fågelarter på ön med arter som hökuggla, tretåig hackspett, videsparv, blåhake, kustpipare och bergand för att nämna några.

Hökuggla

Varje dag blev det smaskiga middagar och gott att dricka till. Det var en riktigt härlig stämning alla dagar och vi hade det väldigt trevligt. Jag lärde mig massor av att ha fåglarna i handen, allt från att plocka från nät, ringmärka, mäta och väga samt kolla in alla små detaljer som kan skilja mellan olika kön och åldrar. Det gav verkligen mersmak men mycket mer övning behövs!

Gärdsmyg

Lördag den 21 september gick båten tillbaka till fastlandet. Jag åkte med Kerstin som skjutsade mig till Gammelstadsviken i Luleå där Marie Markström väntade. Vi hade en härlig eftermiddag/ kväll först vid Gammelstadsviken där vi skådade och åt god mat som Marie hade med sig och sedan vid Alvik/Ersnäs-området där vi stod i Svartskatans fågeltorn tills det blev helt mörkt. Gammelstadsviken hade bland annat 63 rastande salskrakar och svartskatan en jorduggla och en hane blå kärrhök som jagade i skymningen. Jag fick sedan skuts till tåget för hemfärd till Stockholm.

En helt fantastisk vecka har det varit. Att få testa på ringmärkning var jätteroligt, ön var riktigt vacker och människorna jag var där med var helt underbara! Hoppas det blir fler turer till detta fantastiska ställe!

Stort tack Strandskatorna och NOF för stipendierna jag fick!