Ny bokrecension: Skogslycka,Tips för möten i skogens gläntor

Författare och fotograf Rolf Segerstedt

Votum förlag
Pris: ca 190:-

En pigg ekorre leker tittut på omslaget till denna rikt illustrerade bok på 151 sidor av naturfotografen och journalisten Rolf Segerstedt, Umeå. Verket som är producerat i dagboksform bjuder in läsaren till upplevelser i lyckor-gläntor i skogen . Platser för bara stilla kontemplation eller häftiga möten både med fauna och flora.

En plats för kontemplation o upplevelser. I skogslyckan kan alla deltaga.

Boken är full av skönhet, ”öppningen i blåbärsskogen”,  den blå”juvelen” hett efterlängtad som plötsligt glimrar till och försvinner i en blink. Den mäktiga upplevelsen av att stå öga mot öga med en vit vålnad.  Eller hur en naturmänniska, trots sin stora kapacitet med ögon känsliga för grönt ändå inte ser klustret av den lilla ovanliga lövgrodan. Men lite hjälp klarnar blicken och fascinationen när plötsligt  denna vackra varelse är överallt.

Tala om att den har ett effektivt kamouflage,den sällsynta lövgrodan.

Ja vi kan alla behöva guidning ut i naturens gläntor och boken erbjuder också en rad tips , inte minst hur man ska förhålla sig. Färg på kläderna , låta bli parfymerade produkter, tänka på vindriktning, allmän hänsyn och tid. att vänta in upplevelserna. Rolf Segerstedt är verksam som  reporter med skog, skogsbruk miljö och natur som specialiteter. Boken ”Varningsrop över hyggeslandet” utkom 2018.

Vem sitter där o sjunger i soluppgången en försommarmorgon i skogslyckan.

Skogslycka är både en njutbok och en handbok som passar alla läsargrupper, en bok man önskar inte minst skolor skulle se till att presentera för det uppväxande släktet. Vi kan alla behöva ett ”vildare liv”. Varför inte börja med att bjuda dig själv på lite skogslycka. Själv blev jag även så oerhört hungrig när jag konsumerade denna skrift under ett par sköna kvällar uppkrupen i en fåtölj. Författaren som tillbringar mycket tid i markerna  har ju förstås en härlig matsäck nedpackad att accompanjera  vistelserna med. Vad har du på mackorna Rolf:)

Elsa Rensfeldt

Total Page Visits: 2031 - Today Page Visits: 1

Lämna ett svar