Konsten att fotografera fåglar och andra djur, version 2.0

Författare Brutus Östling

Utgiven på Symposion förlag

Ca pris 550:-

Författaren, Brutus Östling, föddes i Bromma 1958. Brutus är en mycket produktiv och prisad fotograf och utgivare av fotoböcker. Han är även en uppskattad föredragshållare.

Mellan 2005 och 2018 har han givit ut 13 olika fotoböcker. och vid fyra tillfällen har hans böcker utsetts till ”Årets Pandabok”. Själv utsågs han 2006 till ”Årets naturfotograf”, 2007 till ”Nordisk naturfotograf” och dessutom tilldelades han 2009 ”Augustpriset” i kategorin faktaböcker för sin bok ”Att överleva dagen”.

Föreliggande bok, ”Konsten att fotografera fåglar och andra djur, version 2.0” är en omarbetning och utveckling av hans bok från 2013 med nära nog samma titel ”Konsten att fotografera fåglar och andra djur”. Vi kan direkt konstatera att förlaget, formatet och bildmaterialet är ett annat än i den förra versionen. Sidantalet har minskat från 335 sidor till 303 men å andra sidan har formatet ökat från ca 25 x 23 cm till ca 24 x 34 cm. Det större formatet i version två ger bättre utrymme för text och bild medan den passar bättre att läsa liggande på bordet än att hålla i händerna. Den väger trots allt 2,3 kg!

Boken handlar, som namnet antyder, om att fotografera och den vänder sig till såväl nybörjare som erfarna fotografer. Den tar avstamp i vårt behov av att dokumentera det vi upplever i naturen och hur naturen har förändrats på senare tid. Han lägger genom bokens upplägg stor vikt vid de grundläggande faktorerna för en lyckad bild. Ljuset, kompositionen, val av utrustning, de två viktiga komponenterna exponering och skärpa samt avslutas med kreativa tips. Varje kapitel illustreras med såväl helsidesbilder som mindre bilder, båda med ”faktarutor” som beskriver objektet, fotoförhållandena och tekniska data, de senare i fetstil. Det gör att läsaren kan se och jämföra hur olika val av ljussättning och komposition påverkar valet av kamera, brännvidd och inställningar.

Kapitlet ”bildens komposition” är kanske bokens viktigaste. Det vänder sig till läsarens sinne för ljus, form och konstnärliga uttryck. Studie av detta kapitel ger fotografen kunskap som kan tillämpas redan från att bildidén skapas i hjärnan, kameran lyfts och till dess bilden presenteras. Detta oavsett om det är som en bild på nätet, på en utställningsvägg eller i en tidning eller bok. Här kommer det konstnärliga fram och tekniken kommer i andra hand.

I två kapitel får vi goda råd vid valet av kamera, objektiv och allehanda tillbehör. Ett ”måste läsa” för nybörjaren som inte riktigt har bestämt sig för vart fotointresset kommer att leda i framtiden. Det är lätt att överväldigas av flashiga reklambilder på kameror, objektiv och de bilder man kan ta med dessa. Då är det bra om man vet vad den tekniska specifikationen betyder och hur den påverkar de bilder jag kommer att vilja ta med min nya utrustning. För den redan ”märkesfrälste” finns tillfälle till eftertanke. Har jag verkligen valt rätt utrustning för den väg mitt fotograferande har tagit mig?

I de rena teknikkapitlen reder Brutus ut skillnaden mellan olika sensorer, bildvinklar, skärpedjup, exponering mm. Kunskap som är så viktig för att man inte ska behöva bli besviken över att bilderna på norrskenet som täckte hela himlen inte ger skenet rättvisa när man hade en kamera med liten sensor och ett objektiv med lång brännvidd. Allt är så enkelt förklarat att ingen behöver vara rädd att inte förstå.

”Bättre bilder med kunskap” står det på sidan 182. Förutom kunskap inom fotograferandets konst bjuds vi på kunskap om fåglarna och djuren som är så rikligt presenterade i bild, deras egenheter, beteenden och matvanor, för att ta några exempel. Jag har själv fotograferat lappuggla utan att veta att de gillar grishjärta.

Den här boken, ”Konsten att fotografera fåglar och andra djur, version 2.0” är en bok som vi varmt rekommenderar alla som har det minsta intresse för foto. Oavsett kunskapsnivå finns det mycket att hämta i den. I Hávamál finns en vers om kunskap. Det finns många olika översättningar och tolkningar men den jag har fastnat för lyder ungefär såhär: ”Ej lättare börda man bär på vägen än mycken kunskap”. Den här boken är tung, men den kunskap den bjuder på är lätt att bära.

Vi rekommenderar starkt ”Konsten att fotografera fåglar och andra djur, version 2.0” av Brutus Östling till alla som vill lära sig hur man blir en bättre fågel- och djurfotograf.

/ Ulf Jonson och Cristina Casplin

Total Page Visits: 1080 - Today Page Visits: 1