Hornborgasjön 28/3-1/4-2015

Gulärla och rördrom, var bara två av de 65 arter vi såg på vår fina Hornborgaresa den 28 mars till första april. Vid Hornborgaån såg vi ärlan och hörde rödrommens karaktäristiska läte. En rätt häftig och oväntad upplevelse.

Vi var fyra skator som reste från Luleå, Mari, Kirsti, Kerstin och undertecknad, sen anslöt Tora från Örnskölsdvik och Mattias från Borås och så träffade vi Mari och Jan , våra medlemmar i Falköping.

Nere i Västergötland var det full vår, med blåsippsbackar och gröna fält, en skön syn för vintertrötta ögon ska sägas. Naturligtvis skyndade vi oss direkt från tåget till Trandansen i Hornborgasjön. Och innan vi åkte hem hade vi upplevt 18.800 tranor på en enda gång, en häftig och obeskrivlig ljud och visuell upplevelse. När vi var där för två år sen fick vi bara se åtta stycken som mest. Viss skillnad 😉

Vi såg tranflockarna bege sig ut till nattkvarteren i vattnet och vi var en morgon för att se dem komma in i en bedårande soluppgång. Känns kul att få ha upplevt detta skådespel.

Vi reste runt en hel del och såg på arboret med jorden alla träd vid Eggby och vi besökte drottningskullarna i samma område med bamsiga ekar och vacker grönska och blomning. Vi såg röda glador sväva över oss i Hornborgabygden och i arboretet såg jag mitt livs första stjärtmes- mycket otippat 🙂

Vi hade otroligt roligt- kul att umgås med likasinnade:) och vi åt gott på olika matställen. Bland annat det fina stället konstnären Göran Löfvings ateljé och restaurang. och butik. Ett besök som kan rekommenderas för dig som vill besöka Horborgasjön.

Njut av våra bilder från resan som arkiveras som ett fint minne 🙂