Till fjällens ände

Författare, fotograf: Nicklas Blom

Utgiven av: Votum Förlag

Ca pris: 250:-

En mycket vacker bok i första andetaget beskådad. Inte tu tal om att den känns gedigen, begärlig, spännande.

Jag, som har noll och ingen erfarenhet av ämnet, sätter mig förväntanfullt tillrätta för att läsa om mannen som bestämde sig för att utmana sig själv och naturens makter och ta sig och sina åtta slädhundar från Åre till Treriksröset, 1300 km på 39 dagar. Det är en läsvärd bok, inte tu tal om det, men, den lämnar önskningar och frågor efter sig från läsaren.

Enligt författaren så är den tänkt att vara en inspiration till den som vill utmana sig själv och göra det som den bekväma civilisationens tillvaro lägger en hämsko på…VAD?

Det är bara en sak som jag som läst boken tänker på.. du får inte riktigt veta vad det är denna duktiga fotograf och välvillige berättare vill säga. Det talas om flykt från en inrutad bekväm tillvaro…VILKEN?

Det talas om natur och upplevelser som föder riktigt stora känslor …VILKA?

Lite känns det också som att författaren/fotografen inte riktigt vet vilket ben han ska stödja mest på, bilderna eller texten…. Båda är hyfsade och det lyser till rejält i bägge fallen då och då. När författaren erkänner sin litenhet i prekära situationer och vissa sköna naturbeskrivningar som lyfter in läsaren i sammanhanget och samanvarobeskrivningar med hundarna som värmer hjärtat, ja då är det en resa även för den som sitter med boken i sin hand.

Med risk för att Strandskatorna inte kommer att få en enda recensionsbok framöver från det sköna förlaget Votum hädanefter (alls inget fjäsk!!) så måste jag också kritisera hur man lagt upp boken. Med krigsstorlek på typografin har man i rubrikform återgett valda delar av berättelserna så att man först läser författarens berättelse, sen kommer krigsbokstäverna med en repris av vissa rader. Det hade inte behövts! Hellre lita på att författarens enkla berättelse bär i sig och hellre lämna ett tomt utrymme för läsaren att vila sig på i tanken.

Till fjällens ände är en skön bok men om man ska peka ut en målgrupp som säkerligen skulle njuta mycket av både text och bild så är det nog hellre redan frälste hundspannföraren. Hen skulle säkerligen uppleva ett igenkännandets glädje i tekniska beskrivningar/tips/ problemställningar mm. Det här är definitivt en bok för dem.

/Elsa Rensfeldt

Total Page Visits: 797 - Today Page Visits: 1