Kingbird Highway

Författare: Kenn Kaufman
Utgiven av: ellerströms
Ca pris: 200:-

Som liten pojke tvingades Ken Kauffman flytta runt med familjen, pga pappans arbete. Men inte var han ledsen för det. Tänk vilka möjligheter för en fågelintresserad pojke. Redan som 8-åring var han en hejare på fåglar. Alla nya ställen hade nya spännande fåglar att erbjuda.

Som 16-åring hoppar han av skolan för att dra ut på vägarna. Till hans föräldrars ve och fasa, fick han veta senare. Med endast ryggsäck, kikare och lite pengar på fickan liftade han genom de olika delstaterna i USA. Hela tiden på jakt efter en ny fågelart till sin artlista.

Denna bok handlar egentligen om hans Stora År, 1973. Hur han bestämmer sig för att slå rekordet på att se så många fågelarter som möjligt på den Nordamerikanska kontinenten under ett år.

Genom boken följer man honom genom spännande möten med dem han liftar med, hur han ibland tvingas ljuga att han har körkort för att få följa med. Hur han ibland blir jagad och t.o.m. fängslad av polisen, därför att han ser ut som en lösdrivare, hippie. Men framför allt mötet med andra fågelskådare som far kors och tvärs över kontinenten för att få lista nya arter.

Det är ingen som vill tro på att han liftar runt, lever under så usla förhållanden, sover i sovsäck i ur och skur. När pengarna sinar käkar han kattmat, Friskis torrfoder, näringsrikt och mättande. Allt detta bara för att få se nya fåglar. Han tar de ströjobb som finns, vilket jobb som helst för att åter få ihop pengar till ett nytt mål och nya fåglar. Ibland kan han unna sig en flygresa till en annan delstat.

Han går under resans gång de olika faserna som en tonåring gör. Han träffar en trevlig tjej, också hon fågelskådare. Men inser dock att han ej har mycket att erbjuda, ingen utbildning, inget jobb och äger endast det han går och står i. Men boken ger en liten antydan att det blev de två till slut.

Detta är en spännande bok, har svårt att lämna ifrån mig boken för att göra annat. Ett tips är att googla upp de olika fåglarna (om man inte har en fågelbok från USA). Även att ha en atlas över USA och kunna följa honom genom de olika delstaterna. Det finns en pytteliten karta vid varje nytt kapitel men alldeles för litet för att kunna se vart han är på väg. Det är en bok som gör att man önskar att man var ung och modig som denna kille. De för oss exotiska platserna han besöker och fåglarna som tex. prärieskogssångare, blåvingad skogssångare, blå tjocknäbb, nordliga trupialer och ca 620 arter till gör att man blir nyfiken och vill läsa mer. Verkligen bok att låta sig bli uppslukad av.

/Gunborg Stenvall

Total Page Visits: 917 - Today Page Visits: 1