Skatorna vid Hornborgasjön våren 2013

Åtta tranor och 12 strandskator på resande fot. 🙂

Det måste erkännas att förväntningarna på en maffig samling tranor var en länge närd dröm för oss Strandskator som nu i påskas (2013) drog till Hornborgasjön i Västergötland.

I fjol var det all time high med 26.400 stycken vid ett tillfälle. Vi hade nog nöjt oss med ”bara” 2.000. Nu blev det totalt åtta individer men oj så studerade dom blev och sanningen att säga- inte är vi det minsta missnöjda 🙂 Strax timmen efter att vi anlänt fick vi se den första rastande tranan komma inseglande som en primadonna på en välbevakad scen. Jublet vid trandansen fortplantade sig över nejden. Det var rena orrspelet i Strandskateflocken . Det lät som i kabinen på ett charterplan när piloten tagit ned planet lyckosamt 🙂 Och dagen efter fick vi se trandans minsann.

Kanske var det trots allt tur att våren 2013 gick i baklås, för vår flock vände blickarna mot en rad andra lokaler inom Hornborgaområdet.

Vår medlem från Falköping, Mari Friberg den rara skatan, inte bara tog sig en stund ledig från jobbet i Skövde för att välkomna oss vid tåget! Hon och hennes fotograferande man Jan Johansson( som är pappa till omslagsbilden till nyutkomna boken”Tranorna vid Hornborgasjön ordnade korvlunch åt oss en dag och inbjöd oss till deras matning i Gökhem. En fantastisk liten plats i den vackra skogen där fåglarna tar maten ur handen, talltitan slog sig ned snällt och en söt kungsfågel visade upp sig frikostigt liksom Maris och Jans ”husmus” ,en liten skogssork som bor i anslutningen till matningen.

Mari och Jans gode vän och fågelskådare Kristian Kjellberg tog sig också an oss och guidade oss till en mycket vacker liten by,Hånger, med halmade ekar efter vägen och löften om spillkråka,mindre hackspett och gröngöling!! Kristian hade en bekant i byn som beklagat sig över konserten från de tre.

Det kan sägas att strandskateögonen tindrade av förväntan när vi hakade på Kristian som med inspelat ljud lockade på de ornitologiska godsakerna. Och jodå helt plötsligt kom gröngölingen och svepte ett par varv förbi framför oss. Och glädjen stod högt i tak när plötsligt en vacker röd glada började kretsa mycket nära över oss.

De fyra heldagar vi hade på resan var späckade med upplevelser från första till sista minut. Vi njöt fullt ut av ett vackert kulturlandskap där det faktiskt vimlade! av ormvråkar. På en utflykt till ett spännande arboret med olika slags träd ur världssortimentet så hade Gunborg S skickligheten att upptäcka en kattuggla i en högstubbe ute på ett hygge. Kirsti och jag smög oss nära och fick bilder. För övrigt så var det Gunborg som med sin hökblick hela tiden såg spännande saker utanför minibussens rutor och chaufförerna fick stå på bromsen både en och 15 gånger 🙂

Vi bodde fantastiskt bra i STF: s Gröna huset i Eggby/Lerdala mitt i de trakter där Sveriges kristnades. De trevliga värdarna tog väl hand om oss och berättade mycket intressant som vi hade stor nytta av och som gav mersmak till att återkomma för nya äventyr.

Jag har säkert glömt massor av detaljer nu men sammantaget kan jag verkligen rekommendera besök i Hornborga med omnejder!! Ett ornitologiskt smörgåsbord och en vacker natur, massor med möjligheter till kulturupplevelser exempelvis konstnären Göran Löfvings fantastiska hus med atelje och restaurant och utställningar med vidunderlig naturkonst, makalöst!

För dig som funderat på attgöra en resa- gör slag i saken! Vår resa klaffade från början till slut. Vi åkte tåg utan byte mellan Luleå och Skövde., Kostade dryga tusenlappen tur och retur.På stationen i Skövde hade vi hyrt en jättefin minibuss för nio personer. Från Skövde var det lättkört ut till vandrarhemmet (som att köra i Råneå :)) Vägarna vi färdades på var backiga smala och tog oss genom det granna landskapet där körsbärsträd och äppelträd blommar ljuvligt på försommaren.

Allt intressant fanns i en ungefärlig radie av ett par mil. Vi körde runt 30 mil totalt och bussen kostade oss strax under 4.000 plus en spottstyver vardera för dieseln. Inga stora utgifter alltså och vi hade det så intressant att vi faktiskt glömde att äta och fika stundtals vilket ju gjorde resan ännu billigare 🙂

Ps. Hornborgasjöns utlopp får man inte glömma då man är på besök. Ett fantastiskt ställe med ett stort fågeltorn varifrån siktade bland annat sex havsörnar på samma gång, storskarv som glänste i solen, knölsvan som friade och hur mycket annat som helst, allt i ett vindstilla solslösande väder.

Förstår du som läser detta att vi haft en toppenresa 🙂 🙂

Detta såg vi: Sångsvan, Knölsvan, Grågås, Stare, Salskrake, Knipa, Vigg, Storskarv, Havsörn, Pilfink, Talgoxe, Sothöna, Skäggdopping, Kråka, Skata, Korp, Kaja, Storskrake, Blåmes, Ormvråk, Kanadagås, Fjällvråk, Trana, Sånglärka, Gråtrut, Röd Glada, Pilgrimsfalk, Entita, Nötväcka, Häger, Koltrast, Vigg, Sothöna, Gräsand, Bläsgås, Brunand, Skäggdopping, Bläsand, Sädgås, Tofsvipa, Fiskmås, Skrattmås, Domherre, Grönfink, Kattuggla, Gröngöling, Talltita, Svartmes Trädkrypare, Kungsfågel, Björktrast, Bofink, Gärdsmyg, Strömstare, Jorduggla.